Kartlägg kreativitet: sparks - ett genombrott inom online assessment

Innovation är en avgörande faktor i många branscher idag. Det är viktigt för att förbättra företagsprocesser, produkter, tjänster eller för att ta sig in på nya marknader. Men för att vara innovativa och skapa innovation krävs kreativitet och förmågan att omsätta nya förslag till praktiska lösningar.

I många år har våra kunder önskat ett sätt för att identifiera och mäta kreativitet och innovation på ett säkert och praktiskt sätt. De vill identifiera innovativ potential hos kandidater tidigt i urvalsprocessen - och de vill göra detta online.

Tills nu har detta inte varit möjligt. Men med framsteg inom teknik och i AI har vi kunnar skapa ett träffsäkert, stabilt och objektivt online-test för att kartlägga kreativitet - sparks

Egenskaper hos det online-baserade kreativitetstestet sparks:

  • sparks kreativitetstest ger en nomerad poäng på kreativitet som är objektiv, träffsäker och stabil.
  • sparks tar 15 minuter att genomföra online och resultaten går att hämta direkt efteråt.
  • sparks är ett verktyg som kan användas redan i början av urvalsprocessen - eller som en del i ett utvecklingsarbete.
  • sparks hjälper till att kartlägga innovation. Verktyget är en del av testpaketet "Innovation suite" där även ett personlighetsformulär (shapes) och ett logiskt test (scales lst) ingår. Tillsammans ger det en bild av kandidatens förmåga till innovation.
Dr Achim  Preuss - expert for mobile assessment

En intervju om det onlinebaserade kreativitetstestet sparks

Dr Achim Preuss, produktchef och en av grundarna av cut-e, har tillsammans med sitt team arbetat med utvecklingen av sparks i ett flertal år. Testet är ett resultat av kunders önskemål och nya möjligheter i och med den tekniska utvecklingen. I denna intervju berättar han om utvecklingen av sparks och hur det bygger vidare på tidigare forskning och testning.

Innovation Suite av cut-e

sparks utgör en del av "the Innovation Suite" som när det används som ett testpaket kan förutspå en persons förmåga till innovation.

I "the Innovation Suite" ingår:

Nytt test från cut-e har byggt in Google för att identifiera kreativitet

För många företag är innovation nyckeln till framgång. Men att förutspå en persons nivå av innovation och kreativitet kan vara svårt.

Julhälsningar med sparks

Varje år gör vi en adventskalender med hälsningar från hela världen. I kalendern från 2015 använde det spanska teamet på cut-e sparks för att skapa sina julhälsningar.

Rekommenderad läsning

Hardt, J., Felfe, J. & Hermann, D. (2011). Innovationskompetenz: Entwicklung eines neuen Konstrukts durch eine explorative Studie. Zeitschrift für Arbeitswissenschaft, 3, 235-243.

Hülsheger, U. R., Salgado, J. F., & Anderson, N. (2009). Team-Level Predictors of Innovation at Work. Journal of Applied Psychology, 94, 1128-1145.

Jäger, A. O., Süß, H.-M., & Beauducel, A. (1997). Berliner Intelligenzstruktur - Test. Form 4. In Sarges, W. & Wottawa, H. (Hrsg.). Handbuch wirtschaftspsychologischer Testverfahren (pp. 95-101). Lengerich: Pabst Science Publishers.

Kim, K. H. (2006). Can We Trust Creativity Tests? A Review of the Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT). Creativity Research Journal, 18(1), 3-14..

Koestler, A. (1964). The Act of Creation. Penguin Books, New York.

Maier, G. W., Streicher, B., Jonas, E., & Frey, D. (2007). Innovation und Kreativität. In D. Frey & L. von Rosenstiel (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Wirtschaftspsychologie (pp. 809-855). Stuttgart: Hogrefe.

Mumford, M. D. (2003). Where have we been, where are we going? Taking stock in creativity research. Creativity Research Journal, 15, 107–120.

Ridley, M. (2010). TEDTalk: www.ted.com/talks/matt_ridley_when_ideas_have_sex

Shalley, C. E. & Gilson, L. L. (2004). What leaders need to know: A review of social and contextual factors that can foster or hinder creativity. The Leadership Quarterly, 15, 33-53.

Schuler, H. & Görlich, Y. (2007). Kreativität: Ursachen, Messung, Förderung und Umsetzung in Innovation. Göttingen: Hogrefe.

Schuler, H. & Hell, B. (2005). Analyse des Schlussfolgernden und Kreativen Denkens. Bern: Huber.

Scott, S. G.; Bruce, R. A. (1994). Determinants of innovative behavior: a path model of individual innovation in the workplace. Academy of Management Journal, 37(3), 80-607.

Snyder, A.W. (2011). Facilitate Insight by Non-Invasive Brain Stimulation. PLoS ONE 6(2): e16655.  doi:10.1371/journal.pone.0016655

Soosay, C. A. (2005). An Empirical Study of Individual Competencies in Distribution Centres to Enable Continuous Innovation. Creativity and Innovation Management, 14, 299-310.

Streicher, B., Maier, G.W., Frey, D., Jonas, E. & Kerschreiter, R. (2006). Innovation. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Handbuch der Sozialpsychologie und Kommunikations-psychologie (pp. 565-574). Göttingen: Hogrefe.

Torrance, E. P. (1974). Torrance Tests of Creative Thinking. Scholastic Testing Service, Inc.

Torrance, E. P. (1981). Empirical validation of criterion-referenced indicators of creative ability through a longitudinal study. Creative Child and Adult Quarterly, 6, 136-140.

Turner, M. (2014). The Origin of Ideas: Blending, Creativity, and the Human Spark. Oxford University Press.

West, M. A. & Farr, J. L. (1990). Innovation and Creativity at Work. West Sussex, England: John Wiley & Sons.

cut-e product finder

Sök bland över 40 psykometriska tester för att hitta den metod som bäst passar era behov.
Sök via
Ämne